Noul Cod fiscal propus de MFP ar putea elimina exceptia prin care se stabileste ca persoanele fizice care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala, investitii, precum si din alte surse nu datoreaza contributie de asigurari de sanatate pentru aceste venituri daca mai realizeaza si venituri din salarii, pensii sau venituri din activitati independente.
Cu alte cuvinte, cei care realizeaza venituri atat din drepturi de proprietate intelectuala, investii si alte surse, cat si din salarii, pensii sau activitati independente ar putea plati obligatoriu contributie de asigurari sociale de sanatate pentru toate aceste categorii de venituri.
In plus, proiectul de lege prevede obligatia de plata a CASS asupra tuturor veniturilor realizate de persoanele fizice, dupa cum urmeaza:
- salarii sau asimilate salariilor;
- pensii;
- activitati agricole, silvicultura, piscicultura;
- asocieri fara personalitate juridica;
- activitati independente, inclusiv din drepturi de proprietate intelectuala;
- cedarea folosintei bunurilor;
- investitii, inclusiv veniturile din dividende;
- alte surse.
“In aceste conditii, se introduce plafonul maxim al bazei lunare de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale de sanatate, respectiv, baza lunara de calcul asupra careia se aplica cota individuala de contributie nu poate fi mai mare decat echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului de asigurari sociale de stat”, se mentioneaza in expunerea de motive.
Conform actualului Cod fiscal, baza lunara de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate nu este conditionata de un plafon maxim, cu exceptia veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, caz in care baza lunara de calcul a contributiei nu poate depasi limita a de 5 ori castigul salarial mediu brut (2.415 lei x 5= 12.075 lei).
Mai mult decat atat, conditia privind plafonul minim reprezentand valoarea unui salariu minim brut pe tara pentru stabilirea bazei lunare de calcul a contributiei ar putea fi eliminata. Astfel, persoanele care nu realizeaza venituri nu vor mai avea obligatia platii contributiei, iar cele care realizeaza venituri sub plafon urmeaza sa plateasca contributia asupra venitului efectiv realizat.
Conform Codului fiscal in vigoare, pentru persoanele care au obligatia platii CASS, baza lunara de calcul a contributiei este conditionata de un plafon minim, respectiv, de valoarea salariului minim brut pe tara stabilit prin hotarare de Guvern, astfel incat daca venitul lunar realizat este sub plafonul minim, contributia se calculeaza asupra plafonului.
Totodata, Noul Cod fiscal ar putea introduce regularizarea anuala a CASS pentru toate veniturile mentionate mai sus, in sensul ca, in anul urmator celui de realizare a veniturilor, organul fiscal va stabili baza anuala de calcul, ca suma de baze anuale de calcul asupra carora se datoreaza contributia si va incadra aceasta baza in plafonul anual maxim reprezentand valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut inmultit cu 12 luni (plafon anual pentru anul 2015: 144.900 lei).
In prezent, contributia de asigurari sociale de sanatate se stabileste pe fiecare sursa de venit si pe fiecare loc de realizare a venitului, fara efectuarea regularizarii anuale a contributiei. Exceptie, in acest caz fac numai veniturile din cedarea folosintei bunurilor pentru care se efectueaza regularizarea anuala a contributiei, in sensul incadrarii bazei lunare de calcul in limita maxima de 5 castiguri salariale medii brute, se mentioneaza in expunerea de motive.
De asemenea, prin proiectul de lege s-ar putea elimina deducerea de la calculul impozitului pe venit a CASS in cazul veniturilor asupra carora se datoreaza aceasta contributie (cele mentionate mai sus), intrucat prin regularizarea anuala a contributiei rezulta sume de restituit, fapt ce implica recalcularea venitului impozabil care nu se poare realiza decat in conditiile unei globalizari a veniturilor impozabile, se arata in acelasi document.
Potrivit prevederilor actuale, contributia de asigurari sociale de sanatate se deduce de la calculul impozitului pe venit, pe fiecare sursa de venit si pe fiecare loc de realizare a venitului.
Atentie! Noul Cod fiscal nu se aplica momentan, ci se afla in dezbatere publica, in stadiul de proiect de lege. Puteti consulta documentul pe site-ul Ministerului Finantelor.
Sistemul fiscal din Romania urmeaza sa fie modificat major, odata cu rescrierea si republicarea pilonilor legislativi care il reglementeaza: Codul fiscal si Codul de procedura fiscala. Proiectele noilor coduri, publicate in dezbatere publica, aduc schimbari importante in fiscalitate.
Leave a Reply